Jak obchodní poradenství pro jiné advokátní kanceláře vlastně funguje? Máme tu přece mlčenlivost a své kontakty.

Když se na mě obrací majitelé advokátních kanceláří se zájmem o pomoc s obchodní rozvojem a managementem své advokátní kanceláře, tak jedna z prvních otázek je, jak obchodní poradenství pro jiné kanceláře vlastně funguje. „Máme tu přece nějakou mlčenlivost a svoje kontakty.“, dodal advokát Pavel, když jsme spolu telefonovali.

Abych vám poskytla lepší představu o tom, jak moje služby fungují a co můžete očekávat, připravila jsem následující článek.

1. Ze zákona mám povinnost mlčenlivosti

Jako advokátka mám ze zákona povinnost zachovávat mlčenlivost. Při práci používám zabezpečená úložiště, tudíž co probíráme, je u mě v bezpečí. A pokud by to bylo potřeba, můžeme uzavřít dohodu o mlčenlivosti (NDA), abyste se cítili ještě jistější. Ale to je jen začátek, čtěte dál.

2. A to nejskvělejší! Nepotřebuji Vaše kontakty

Abych mohla kvalitně pracovat, nepotřebuji a ani nechci znát vaše kontakty. Když mi klient nabízí, že mi pošle excelový soubor plný kontaktů, odmítám. Dám vám konkrétní pokyny, co ze své databáze vyfiltrovat, popř. vytvořit:

Pro svou práci potřebuji znát typy klientů a typy zakázek. Nikoli jejich jména. Ty pak optimalizujeme a rozvíjíme. A proč takto postupuji? Protože kancelář nerozvíjíme přes konkrétního klienta. To je v poradenství spíše to, co nechceme. Nechceme být závislí na fakturaci jednomu klientovi (či dvěma), protože když ten měsíc nic neobjedná, jsme bez příjmů. Potřebujeme multiplikovat typy firem, typy zakázek a typy spoluprací.

3. Scénáře a kontext jsou klíčové

Pokud se v rámci spolupráce dohodneme i na obchodních trénincích, požádám vás o sestavení scénářů konkrétních situací. Navnímám kontext a pokud potřebuji, kladu doplňující otázky. Stačí mi označení “klient” a “advokát”. Když pak trénujeme obchodní jednání, vymyslíme si jiná jména, aby nám rozhovor příjemně probíhal. Takže vidíte, abych vám mohla dodat kvalitu, znalost konkrétních jmen není klíčová. 

4. Sama jsem advokátka, proto rozumím vašim problémům a potřebám

Když jsem před 15 lety začínala s kanceláří, chybělo mi, že nemám obchodního poradce, který je přímo zaměřený na advokacii. Vyzkoušela jsem několik obecných obchodních poradců, stálo to hodně peněz a nikam jsem se neposunula.

A protože propojení práva a obchodu je můj hlavní talent, pustila jsem se do studia v zahraničí, aplikování, testování, vyhodnocování, úpravování na zdejší poměry v mé vlastní kanceláří, až jsem vytvořila metodiku, která na českém a slovenském trhu funguje.

Pro účinnou pomoc s advokátním byznysem nestačí jakýkoli byznys poradce nebo marketér. Potřebujeme odborníka na obchodní strategie, naceňování a právní marketing přímo se znalostí advokacie.

Podle stavovských předpisů nemůžeme jen tak promovat či nabízet své služby. Chce na to jít chytře a znát prostředí uvnitř advokacie. Náš obor má skutečně svá specifika a nejlépe mu porozumí ten, kdo sám poskytuje právní služby. Navíc moje přidaná hodnota je, že vidím co dalšího vedle advokacie můžete ještě poskytovat, protože jak víme, je třeba se odlišit, advokátů je dnes mnoho.

5. Každá kancelář je unikátní

Věřím, že advokacie a poradenství jsou založeny na kvalitách a talentech majitele a členů týmu. Navíc specializace na “obchodní právo” není specializací, spíše jen název předmětu na právnické fakultě. Klienti často hledají specialistu na konkrétní obchodní problém, což vyžaduje mnohem užší zaměření, aby se poznali,že umíte řešit přímo jejich problém. Moje kancelář nikdy nebude stejná jako vaše kancelář. Každá kancelář má svůj jedinečný přístup a hodnoty. Naše odlišnosti tvoří naše talenty a vidění světa, takže si nebudeme konkurovat.

Závěrem

Moje obchodní poradenství majitelům advokátních kanceláří je postavené na důvěře, kvalitě a individuálním přístupu. Nepotřebuji konkrétní kontakty, ale spíše kontext a typy zakázek, abych vám mohla poskytovat kvalitní služby. Věřím v rozvoj kanceláře přes různé typy spoluprací a specializací, přičemž stavím na unikátních talentech každého jednotlivce. K tomu vás učím jak umět své unikátnosti prodat, tedy jak pracovat za hodnotu, ne za hodinovku.

Transkript videa:

Krásný den, já vás vítám u dalšího dílu krátkých Q&As pro podnikatelsky smýšlející advokáty anebo ty, kteří se právě v tom podnikatelském smýšlení chtějí zdokonalit, posunout dopředu.

Toto jsou Q&As, které se věnují právě byznys rozvoji, a tak pokud třeba ještě jste tu nebyli, jste tu poprvé, tak doporučuji, abyste si dali na youtube odběr, protože každé pondělí pro vás připravuji právě tipy, jak se zlepšit ve svém byznyse a jakým způsobem si ho ještě víc obchodně zdokonalit, zlepšit, posunout na další úroveň.

Dnes jsem si pro vás připravila tip, který se jmenuje 3 potíže, které si v e-mailové komunikaci s klienty a dodavateli děláte sami. Tak pojďme na to. 

První tip, první chyba a my se na to vždycky řekneme i tip, se týká toho, že necháme naše zatím potenciální klienty, aby nám do mailu, když jednáme o poptávce, tedy o tom, jestli se z toho stane zakázka či nikoliv, tak je necháme poslat nám do našeho mailboxu cokoliv. Neomezené množství. Jinými slovy, neřídíme to. Takže moje rada k tomuto, jak tuto chybu odstranit, je řiďte od začátku komunikace, ať už že  máte toho zájemce na telefonu nebo s ním mailujete, řiďte počet dokumentů, které chcete, aby vám poslal. Pochopitelně je to málo dokumentů, tak max.1 2, abyste se mohli vlastně na tu poptávku podívat a říct si právě dál, jaké další materiály potřebujete, což už ale budete mít ve fázi zasmluvněné. 

Druhý tip, který pro vás mám je, že v komunikaci e-mailové hodně skáčete vlastně z e-mailu na jiný komunikační kanál. Ne že byste to tak chtěli vy, my jsme většinou, my jako právníci nám to samotným vyhovuje držet toto vlákno, protože si uvědomujeme, jak je příjemné a taky příznivé držet tu komunikaci v jednom kanálu, v jednom vláknu. Ale někdy nám klienti nebo subdodavatelé skáčou na různé Messenger zprávy, LinkedIn zprávy, no a pak se může stát, že máme kus komunikace na mailboxu a kus někde vlastně u třetí osoby. Takže já doporučuju, byť vám tam takhle utíkají, hodně to dělají freelanceři, tak opět zpátky připomenout, že se vracíme do emailového vlákna. Takže vydržte, prostě určitě zase nějakým hezkým způsobem najděte to, že jim připomenete, že to má výhody, aby to prostě bylo pěkně všechno dohledatelné.

No a třetí tip, třetí, který pro vás mám je, že my jako právníci z povahy věci hrozně moc píšeme. Jo, kolikrát, kolikrát jsou to prostě opravdu hodiny, protože ta naše práce je hodně o vytváření a o tom, že pak nějaké skvělé podání sepíšeme k soudu, vytvoříme skvělou smlouvu. No a já jsem si sama kolikrát všimla, že už mě bolí ruce a tak před lety jsem si zavedla takovou technickou vychytávku a jsou to klávesové zkratky. Prosím pěkně, nemyslím něco jako Ctrl + F , což jako třeba vyhledat, ale mám na mysli to, že v počítači si můžete, nebo i v mobilu, nastavit vlastně textové zkratky, což například já mám jako DD - Dobrý den, nebo děkuji za Váš email.- děkuji za Váš email. A takhle si vlastně pomocí těchto klávesových zkratek šetřím ruce, protože koneckonců vlastně některé ty emaily jsou tak vlastně se opakující, některé ty věty v tom, že není problém tady ty klávesové zkratky používat. No co si budeme povídat, pak když jsem někde v terénu, jsem na mobilu, tak tam se to hodí ještě víc, že vlastně tu klávesovou zkratku použiju ještě mnohem radši, protože je to pro mě příjemnější. Takže tak. 

Takže to máme tři tipy jak si vylepšit e-mailovou komunikaci. Pokud chcete, sledujte další videa, protože se bude chystat v dubnu něco úplně nového. No a já očekávám, že už v příštím videu to s vámi budu moct sdílet a slavnostně ohlásit, co se chystá. 

Mějte se krásně.

„Lucie, mám vybookováno na půlroku dopředu. Implemetovala jsem každou tvou radu a moc ti za všechno děkuji.“

říká mi moje klientka se specializací na zdravotnické právo a paliativní péči na závěr posledního setkání v rámci půlročního byznys development programu…..a mně plesá srdce. Proto se věnuji BD. Chci, abyste byznysově rostli. Abyste měli lepší život.

Nedaří se vám posouvat se kupředu? Cítíte, že právně vám to jde, ale obchodně to dost drhne? Jste neefektivní? Napište mi zprávu nebo si rovnou zarezervujte úvodní telefonát. Probereme zde vaši aktuální situaci a jak vám pomoct.